De arbeidsmarkt lijkt aan te trekken en dat is goed nieuws voor werkzoekenden maar niet perse voor ondernemers. Nu er meer banen beschikbaar zijn, zijn er dus ook meer mogelijkheden voor (virtuele) teamleden om te vertrekken.
Daarom is het erg belangrijk dat je als ondernemer of manager je mensen niet (onbewust) nog een extra stimulans geeft om bij een ander te gaan kijken. Vergeet niet dat goede medewerkers een veel grotere kans maken om van baan te wisselen dan de medewerkers waarvan je stiekem hoopt dat ze een andere werkomgeving zoeken.
Hieronder volgen de meest voorkomende manieren die ondernemers kunnen gebruiken (en helaas doen ze dat ook) om een team van je te vervreemden:
Er zijn nog steeds ondernemers die doen aan “champignon-management” (houdt je mensen in het donker en giet er ontlasting over). Ondernemers die wel proberen te communiceren doen het nog niet altijd op de goede manier. Teamleden zijn mensen en willen graag geïnformeerd worden over wat er speelt op een manier die voor hen logisch is. Het herkennen van je eigen communicatiestijl en de behoefte van je team maakt je communicatie veel effectiever.
Er is een stereotype van de krachtige, charismatische leider die tegelijkertijd gerespecteerd wordt. Helaas blijkt dat dit type leider vaak meer kwaad dan goed doet. Als teamleden bang zijn dat je ze aanvalt, verbaal of op andere manieren, is het minder waarschijnlijk dat zij suggesties doen voor nieuwe ideeën en eerder geneigd om elke kwestie of probleem voor jou te verbergen totdat het te laat is.
Mensen vervreemden zich snel van jou en je bedrijf en vertrekken als ze zich niet gehoord voelen. Een aantal van je meest waardevolle teamleden kunnen best denkbeelden en benaderingen hebben die verschillend zijn van de jouwe. Dat is één van de dingen die ze juist waardevol maakt! De geschiedenis kent maar al te veel voorbeelden van omgevallen organisaties waarbij er teveel “groepsdenken” was. Het herkennen en je voordeel doen met de diversiteit binnen je team, levert echt zijn geld op.
Zelfs teamleden die gehecht zijn aan hun eigen autonomie willen duidelijke algemene doelstellingen krijgen en weten wat de basisregels zijn van hun rol binnen het bedrijf. Niettemin, stellen ze het vaak niet op prijs om tot in detail voorgeschreven te krijgen hoe ze de gestelde doelen moeten bereiken. Het begrijpen van de persoonlijkheidskenmerken van je teamleden en het niveau van gedetailleerdheid dat ze van jou verwachten is een belangrijke factor om je team toegewijd te houden. Persoonlijkheidsvragenlijsten zoals MBTI en 16PF geven je hierbij de handvatten.
Zelfs machines hebben af en toe een pauze en onderhoud nodig om ervoor te zorgen dat ze niet kapot gaan. Mensen zijn geen machines en je moet je er niet over verbazen als ze fouten maken, ongemotiveerd raken of je bedrijf verlaten als je continue buitensporige eisen aan ze stelt. Als ondernemer vraagt dit emotionele intelligentie zodat je kunt zien en begrijpen op welke manier jouw gedrag je team beïnvloedt. Een voorbeeld – als je de gewoonte hebt om vaak ’s avonds laat nog email te sturen kan dat impliceren dat je van je teamleden verwacht dat ze ook op dit tijdstip nog werken – ook al bedoel jij dat niet.
Uit onderzoek is gebleken dat het effectief managen van je team en de kwaliteiten van de afzonderlijke teamleden, verloop van teamleden terug dringt. In de herstellende arbeidsmarkt, is het nú tijd om te reflecteren op welke manier je jouw team betrekt en motiveert.
Step Into Your Business Genius
Annerie van der Sterre