Of je nu een verkoper bent, een ouder, of iemand die in relatie staat tot anderen, impact is één van de belangrijkste vaardigheden om je eigen te maken. In plaats van impact kun je ook spreken over invloed, overtuiging, uitwerking of effect.
Jouw vermogen om te beïnvloeden bepaalt hoe effectief jij bent in het opvoeden van je kinderen, de curve van je loopbaan, het onderhouden van je gezondheid, het laten groeien van je financiën, het opbouwen van je bedrijf, team en samenwerkingspartners.
De kracht van impact is de allerbelangrijkste vaardigheid die je je meester moet maken. Het geeft je namelijk de kracht om je eigen lotsbestemming te creëren en de kwaliteit van je leven en dat van iedereen waar je om geeft te wijzigen.
Denk eens aan mensen die onze maatschappij hebben vorm gegeven. Hoe hebben bijvoorbeeld J.F. Kennedy, Martin Luther King en Mahatma Gandi zo’n verschil kunnen maken? Zij hadden het vermogen om het denken van mensen te beïnvloeden, zij hadden impact!
Welk instrument gebruiken we met name om impact te creëren? Communicatie! Maar liefst 85 % van iemands succes is gebaseerd op zijn vaardigheid om effectief te communiceren.
Stel je eens de volgende situaties voor:
Hoe ziet jouw leven eruit als jij bovenstaande situaties naar je hand kunt zetten?
Om in deze, vaak moeilijke en complexe situaties impact te maken en de resultaten te bereiken die jij voor ogen hebt, heb je vaardigheden nodig op het gebied van bijvoorbeeld onderhandelen, omgaan met weerstand, beïnvloedingstechnieken, conflictmanagement, interventietools etc.. Alles bij elkaar IMPACT.
In dit artikel zoom ik in op de 4 primaire instrumenten om Impact te creëren:
Om op de lange termijn impact te kunnen hebben, is het belangrijk mensen te laten zien en ervaren dat je om hen geeft, dat je hun belangen voor ogen hebt en dat je bent zoals zij. Dat noemen we rapport.
Er zijn vele manieren om rapport op te bouwen, hieronder volgen een aantal voorbeelden:
Het stellen van vragen is je meest krachtige instrument om anderen te beïnvloeden. Als jij begrijpt welke overtuigingen mensen hebben en hoe ze tot besluiten komen, hoef je ze alleen nog maar te laten zien dat jouw dienst of product overeenkomt met die overtuigingen.
Vragen helpen je onder andere om:
Congruentie betekent simpelweg dat je verbale en non verbale communicatie bij elkaar passen. Je hebt vast weleens aan een goede vriend gevraagd hoe het met hem is en hij antwoord: “Goed!”. Ondanks zijn woordkeus geloof je er niets van, zijn lichaamstaal en zijn gezichtsuitdrukking stralen iets heel anders uit. Mensen hebben daar een uitstekende neus voor, we voelen en zien het en je accepteert het niet.
Congruentie komt voort vanuit het gevoel dat je zeker weet wat je zegt. De persoon die het meest zeker is, zal de meeste invloed uitoefenen.
In termen van verkoop betekent dit dat je er zeker van bent dat datgene wat je aanbiedt meer waard is dan wat je ervoor terug vraagt. Bedenk goed, verkopen is niets meer dan het overdragen van emotie; jouw congruentie zal ervoor zorgen dat mensen zich zeker voelen dat zij door de beslissing om jouw product of dienst te kopen, zij meer plezier of minder pijn hebben.
Congruentie moet er elke dag opnieuw zijn, anders val je ten prooi aan de wet van vertrouwdheid:
Als je lang genoeg in de buurt bent van wat dan ook, wordt het vanzelfsprekend.
Het is van essentieel belang om je eigen emotionele staat van zijn te beheersen. Als iemand een afspraak af zegt en dat laat jij de aanleiding zijn om in een staat van frustratie te raken, verminder je direct je vermogen om te beinvloeden.
Als je jezelf traint om je staat van zijn doelgericht te kunnen sturen, leer je hoe je teleurstellingen of afwijzingen kunt omzetten zodat ze je juist meer kracht geven.
Step Into Your Business Genius
Annerie van der Sterre