organisatie adviesbureau Atmaram
‘De klik moet er zijn’

Venlo - Goed ondernemerschap valt of staat bij een goede selectie van kandidaten. Hoe maak je de juiste mensen warm voor jouw bedrijf? Hoe pik je er de meest geschikte kandidaat uit? En hoe houd je ze vast? “Zoek iemand die bij jouw bedrijfscultuur past.”

Als bedrijf moet je mensen binden en boeien”, aldus Annerie van der Sterre.

Werving & selectie zijn dagelijkse kost voor Annerie van der Sterre. Met haar organisatieadviesbureau Atmaram adviseert ze klanten uit onder andere de industriële, de dienstverlenende en de bouwsector met vraagstukken over hun organisatie- en personeelsbeleid. “Ik ben geen traditionele P&O’er. Ik signaleer ontwikkelingen en behoeften binnen een organisatie. Op basis van visie en met overtuiging weet ik die te vertalen naar doelstellingen en activiteiten.” De kracht van Atmaram? “Bedrijven missen een klankbord. Vooral ondernemers uit het MKB hebben te weinig mogelijkheden om te sparren. Ik ga als buitenstaander náást hen staan. En ik ga een band met ze aan.”

Bedrijfscultuur
Wat ondernemers van hun mensen verlangen, moeten ze zelf ook uitdragen, stelt Van der Sterre. “Wil je integer personeel, lap dan niet zelf allerlei normen aan je laars.” Ook de werving & selectie kunnen beter. “Veel bedrijven selecteren potentiële kandidaten puur op het cv. Kijken louter naar welke ervaring en opleiding iemand met zich meebrengt.” Volgens Van der Sterre is het jammer dat ondernemers daarbij vergeten vérder te kijken naar andere factoren. “Iemand kan qua expertise prima bij een onderneming passen, maar is misschien té passief voor de functie die ingevuld moet worden. Of matcht totaal niet met de bedrijfscultuur.”

‘Kennis valt bij te spijkeren, aan persoonlijkheid valt minder te tornen.’

Drijfveren
Die verschillen leiden volgens Van der Sterre onherroepelijk tot problemen. “Je kunt dán nog beter iemand aannemen met een minder geschikt cv, maar die wel bij de cultuur van de onderneming past. Kennis valt bij te spijkeren, aan persoonlijkheid valt minder te tornen. De klik moet er gewoon zijn.” Van der Sterre helpt ondernemers scherper selecteren, door het stellen van de juiste vragen. ‘Vraag naar iemands persoonlijkheid en naar zijn drijfveren. Zo kom je erachter of de juiste persoon op de juiste stoel komt te zitten.” Ook het belang van het koesteren van personeel, wordt volgens Van der Sterre onderschat. “Ondernemers geven nieuwe mensen veel aandacht, maar vergeten die vast te houden. Zorg dat je als bedrijf mensen blijft binden en boeien. De beste pr is dat werknemers vol lof over hun baas praten. Dat spreekt zich rond. En trekt daarmee nieuwe collega’s aan.” Ook raadt ze bedrijven aan zorgvuldig om te gaan met personeel dat weggaat. “Een vervelende ontslagprocedure kan je immers jarenlang blijven achtervolgen.” Info: www.atmaram.nl

In Limburg Onderneemt

juni 2007, Midden / Noord
 
php script encode decode php script encode decode php script encode decode php script encode decode http://www.canakkaleruhu.org http://www.vergimevzuati.org http://www.finansaldenetci.com http://www.securityweb.org http://www.siyamiozkan.org http://www.fatmaozkan.com http://www.sgk.biz.tr http://www.denetci.gen.tr http://www.bagimsizdenetim.biz.tr http://www.mevzuat.biz.tr http://www.security.biz.tr http://www.sorgulatr.com http://www.kanunlar.biz http://www.prsorgu.net http://www.sirabul.com http://www.emekliol.org http://www.coklupagerank.com http://www.coklupagerank.net http://www.coklupagerank.org http://www.prsorgu.org http://www.scriptencode.com http://www.sirabul.net http://www.sirabul.org http://www.sitenizanaliz.com http://www.seoisko.com http://www.seomavi.com